13-01-10

Het raadsel 2010

De federale regering heeft er haar eerste begrotingsronde van het jaar opzitten en de trompetten werden weer eens boven gehaald. Volgens de laatste cijfers zou ons land dit jaar "maar" 20 miljard euro te kort komen. De vergrijsde plaat, dat er andere landen in Europa zijn die het nog slechter doen, kennen we ondertussen. Het moet gezegd (als het goed is, zeggen we het ook) dat de media tegenwoordig bij dergelijke afgezaagde lofprijzingen er telkens wel bijzeggen dat onze totale staatsschuld de op twee na hoogste is in de E.U. (alleen het bijna failliete Griekenland en Italië doen het nog slechter). Verder rekent de federale regering erop dat het in 2010 allemaal beter gaat worden. Zou het?
Als we afgaan op de golf van ontslagen die blijft voortduren, ziet dat er niet zo naar uit. Bij HP en Inbev wordt inderdaad nog flink wat winst gemaakt, ondanks de crisis. De vraag is maar hoeveel belastingen de Belgische staat daarvan zal overhouden. Zeker Inbev, dat al maar globaler wordt, ontsnapt steeds meer aan de Belgische fiscus. Van fabrieken die sluiten, zoals UCO bv, krijgt de staat niets meer. Als we de marketing goeroes moeten geloven, zullen er dit jaar in ons land nog minstens 60.000 arbeidsplaatsen verdwijnen. Dat zal niet allemaal gebeuren bij firma's die tegelijkertijd winsten blijven maken. Hopen dat de economische situatie de problemen van het federale België zal oplossen, is dan ook pure dromerij.
Als dit land weer een beetje financieel gezond wil worden, moet het de tering naar de nering zetten en dat zal moeten beginnen bij de vele overheden die we "rijk" zijn. Daar zie je op dit ogenblik niet veel van gebeuren.
Denk bv maar eens wat er zich, hier bij ons in Vlaanderen, bij De Lijn afspeelt. Recentelijk was daar een discussie omdat bleek dat de verkoop van bustickets er slechts 15% van de totale kosten dekte. De Vlaamse overheid moet daar de rest bijpassen. Als gevolg van dat bericht, kwam er een discussie over het juiste tellen van het aantal passagiers. Daar hierover geen akkoord kon bereikt worden, heeft men er iets op gevonden: men gaat die tickets vervangen door een chipkaart. Prachtig initiatief, zou men denken. Tot men hoort, dat die hele operatie 100 miljoen euro gaat kosten, 4 miljard oude Belgische frankskens! Zelfs gespreid over 4 jaar, is dat nog een ongelooflijke som geld die in de huidige crisistijd wel voor betere doeleinden zou kunnen worden aangewend. Of zie ik dat weer verkeerd?

  

De commentaren zijn gesloten.