16-01-10

Antwerpen gered?

Deze week kreeg Antwerpen het goede nieuws, dat de rest van de Schelde, op Nederlands grondgebied, kan worden uitgebaggerd. De Nederlandse Raad van State veegde daarmee de laatste bezwaren van milieubewegingen van tafel. Als gevolg daarvan zal de Herwigepolder wel onder water worden gezet, iets dat misschien nog wel voor enige deining zal kunnen zorgen. Wat, buiten de milieubezwaren, trouwens ook meespeelde in dit verhaal, is dat zowel de eigenaar als de pachtende boeren van die polder Belgen zijn. Dat maakte de beslissing voor de Nederlanders een stuk gemakkelijker. Het zijn (weer eens) Vlamingen die het gelag zullen betalen.
Tussen dit en twee jaar zou de hele Schelde nu uitgebaggerd kunnen zijn. Dat betekent dat, van dan af, ook de grootste reuzecontainerschepen de haven van Antwerpen zullen kunnen binnenvaren, zowel bij eb als bij vloed en dat die haven zich verder zou kunnen uitbreiden. Of niet, soms?
Er blijven nl enkele knelpunten die het hele baggerverhaal overhoop kunnen halen. Een grote toename van trafiek vanaf de haven blijft immers gebonden aan de geplande Oosterweelaansluiting . De ring rond Antwerpen is nu al meer dan verzadigd, zeker op de werkdagen en dit in een crisisperiode waarin het vrachtvervoer nog steeds niet op volle toeren draait. Mocht dat verkeer over twee jaar - als de Schelde helemaal zal uitgebaggerd zijn - zou zijn aangetrokken, dan zit tegen die tijd die ring helemaal muurvast. Daar nog een de capaciteit van het Deurganckdok bijvoegen, honderden extra vrachtwagens per dag,  is gewoon niet mogelijk. Als er tegen die tijd dan ook geen oplossing is voor een extra-aansluiting op de linkeroever, dan mag Antwerpen het vergeten.
In dat laatste geval spreekt men van een verlies van minstens drie jaar. Als men echter helemaal van nul moet herbeginnen, zou het wel eens een veelvoud van drie kunnen worden.
Ondertussen heeft Noriant, de bouwfirma, enkele tussentijdse vergunningen gekregen en opeens blijkt Ademloos zijn tweede adem te hebben gevonden. De club van Nederbelg Wim van Hees heeft nl daartegen beroep aangetekend. Als dat Lange Wapperverhaal definitief niet zou doorgaan, wachten stad en Vlaamse regering trouwens gegarandeerd nog enkele gepeperde schadevergoedingen. Daarmee zal alleen veel geld verspild worden, terwijl ondertussen het verkeer zal stil vallen en de economische klok van de stad Antwerpen, zijn economische regio én heel Vlaanderen zal worden teruggedraaid...
Antwerpen is verre van gered.

10:26 Gepost door vaalguy in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: antwerpse haven, westerschelde, lange wapper |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.